Cel
Głównym celem projektu MEDfake jest zwiększenie zaufania do szczepień ochronnych w Polsce. W ramach projektu opracowane zostaną narzędzia, które pomogą pacjentom i młodzieży odrzucać nieprawdziwe informacje medyczne dotyczące szczepień. Badania nad mechanizmami podejmowania decyzji pozwolą dopasować te narzędzia do potrzeb różnych grup docelowych, co ma prowadzić do zmniejszenia liczby odmów szczepień.
MEDfake w Akademii Leona Koźmińskiego
Część Projektu realizowana przez zespół badaczek i badaczy z Akademii Leona Koźmińskiego obejmuje trzy zadania, służące opracowaniu mechanizmów walki z medycznymi fake newsami.
Pierwsze zadanie polegało na analizie postaw rodziców podejmujących decyzje o szczepieniu lub zaniechaniu szczepień dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem osób wahających się. W ramach tej części projektu przeprowadzono indywidualne wywiady pogłębione z rodzicami oraz wywiady etnograficzne, a także analizę wiodących grup internetowych, które podejmują temat szczepień ochronnych dzieci. Raporty z badań jakościowych MEDfake nt. postaw rodziców mających wątpliwości, czy szczepić swoje dzieci, a także postaw antyszczepionkowych
Drugie zadanie dotyczyło identyfikacji trendsetterów w wybranych mediach społecznościowych oraz analizy sieciowej (SNR) ruchu społeczności antyszczepionkowych w Polsce. Dzięki badaniom z zakresu etnografii cyfrowej oraz przeprowadzonym wywiadom zidentyfikowano kluczowe hasła i grupy osób w mediach społecznościowych, które rozprzestrzeniają propagandę antyszczepionkową. Celem tego badania była identyfikacja sieci społecznych uczestniczących w propagacji tego dyskursu, co jest niezbędne do realizacji ostatniego zadania – stworzenia wykrywacza nastawienia do szczepień oraz systemu wczesnego ostrzegania przed dyskursem proepidemicznym w sieciach społecznościowych. Raport z badań ilościowych MEDfake nt. dezinformacji medycznej i baniek informacyjnych – analiza propagandy antyszczepionkowej i antyukraińskiej w polskich mediach społecznościowych. Trendsetterzy i tematy przez nich omawiane.
Ostatnie zadanie polegało na stworzeniu narzędzia, które dzięki analizie treści z mediów tradycyjnych i społecznościowych pozwala na bieżące monitorowanie nastawienia opinii publicznej do kwestii szczepień oraz kluczowych działań dotyczących profilaktyki zdrowia. Narzędzie to jest publicznie dostępne i szczególnie użyteczne dla pracowników ochrony zdrowia – zarówno lekarzy i pielęgniarek, którzy na co dzień stykają się z pacjentami, jak i dla konsultantów oraz pracowników Ministerstwa Zdrowia, chcących reagować w sytuacjach kryzysowych i kształtować działania w odpowiedzi na debatę. Raport nt. opracowania narzędzi identyfikujących trendy w zakresie decyzji dotyczących zdrowia i raport z wystawy interaktywnej z badaniem misinformacji.