Hexy dots

Cel

Głównym celem projektu MEDfake jest zwiększenie zaufania do szczepień ochronnych w Polsce. W ramach projektu opracowane zostaną narzędzia, które pomogą pacjentom i młodzieży odrzucać nieprawdziwe informacje medyczne dotyczące szczepień. Badania nad mechanizmami podejmowania decyzji pozwolą dopasować te narzędzia do potrzeb różnych grup docelowych, co ma prowadzić do zmniejszenia liczby odmów szczepień.

Icon half polygon Icon polygon Icon people

MEDfake w Akademii Leona Koźmińskiego 

 

Część Projektu realizowana przez zespół badaczek i badaczy z Akademii Leona Koźmińskiego obejmuje trzy zadania, służące opracowaniu mechanizmów walki z medycznymi fake newsami.

Pierwsze zadanie polegało na analizie postaw rodziców podejmujących decyzje o szczepieniu lub zaniechaniu szczepień dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem osób wahających się. W ramach tej części projektu przeprowadzono indywidualne wywiady pogłębione z rodzicami oraz wywiady etnograficzne, a także analizę wiodących grup internetowych, które podejmują temat szczepień ochronnych dzieci. Raporty z badań jakościowych MEDfake nt. postaw rodziców mających wątpliwości, czy szczepić swoje dzieci, a także postaw antyszczepionkowych

Drugie zadanie dotyczyło identyfikacji trendsetterów w wybranych mediach społecznościowych oraz analizy sieciowej (SNR) ruchu społeczności antyszczepionkowych w Polsce. Dzięki badaniom z zakresu etnografii cyfrowej oraz przeprowadzonym wywiadom zidentyfikowano kluczowe hasła i grupy osób w mediach społecznościowych, które rozprzestrzeniają propagandę antyszczepionkową. Celem tego badania była identyfikacja sieci społecznych uczestniczących w propagacji tego dyskursu, co jest niezbędne do realizacji ostatniego zadania – stworzenia wykrywacza nastawienia do szczepień oraz systemu wczesnego ostrzegania przed dyskursem proepidemicznym w sieciach społecznościowych. Raport z badań ilościowych MEDfake nt. dezinformacji medycznej i baniek informacyjnych – analiza propagandy antyszczepionkowej i antyukraińskiej w polskich mediach społecznościowych. Trendsetterzy i tematy przez nich omawiane.

Ostatnie zadanie polegało na stworzeniu narzędzia, które dzięki analizie treści z mediów tradycyjnych i społecznościowych pozwala na bieżące monitorowanie nastawienia opinii publicznej do kwestii szczepień oraz kluczowych działań dotyczących profilaktyki zdrowia. Narzędzie to jest publicznie dostępne i szczególnie użyteczne dla pracowników ochrony zdrowia – zarówno lekarzy i pielęgniarek, którzy na co dzień stykają się z pacjentami, jak i dla konsultantów oraz pracowników Ministerstwa Zdrowia, chcących reagować w sytuacjach kryzysowych i kształtować działania w odpowiedzi na debatę. Raport nt. opracowania narzędzi identyfikujących trendy w zakresie decyzji dotyczących zdrowia i raport z wystawy interaktywnej z badaniem misinformacji.

 

 

Hexagon icon
Czas trwania
Projekt będzie realizowany w latach 2021-2024.
Finansowanie
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu “Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków” Gospostrateg II.